מהי הפרעת קשב וריכוז?
• שכיחות- 5%-7% מהילדים בגיל בית הספר
• הפרעה כרונית, התנהגותית, המתבטאת במאפיינים של:
1. חוסר קשב
2. אימפולסיביות
3. פעילות יתר
כיצד ניתן לזהות הפרעת קשב וריכוז?
קשב פגום
• הפסקה מוקדמת של מטלות
• מעבר מפעילות לפעילות
• אבדן עניין עקב הסחה
פעילות יתר
• אי שקט גדול (בולט בעיקר במצבים הדורשים שלווה)
• ריצה, קפיצה, רעש ודברנות (בולט בעיקר בסיטואציה מובנית כמו שיעור הדורשת שליטה עצמית)
אימפולסיביות
• חוסר זהירות במצבים מסוכנים
• הפרעה אימפולסיבית של חוקים וכללים
• חוסר עכבות ביחסים חברתיים
"הפרעת קשב היא אופנה, פעם, חיו והסתדרו מצוין בלי להכיר בה."
היום, ישנם בעלי אינטרסים שמעוניינים להרוויח מהעיסוק ב ADHD
הילדים מפונקים יותר ולא מתאמצים
לכל אחד קשה להתרכז …
נכון, בעבר לא אבחנו וטיפלו בהפרעת קשב וריכוז כמו היום,
כמו גם במצבים רפואיים אחרים (לחץ דם, סוכרת, מחלות אונקולוגיות).
השאלה:
כיצד מושפעים חייו של אדם שאינו מטופל?
יש לעודד קבלת החלטות מושכלות בכל הקשור לביצוע אבחון ומתן טיפול למתמודדים עם בעיות קשב וריכוז.
מה גילו אנשי המדע לגבי ADHD?
ההפרעה היא בעלת רקע תורשתי.
זוהתה עוד במאה ה-19, בשם "נזק מוחי מזערי" ועם התפתחות ההבנה לגביה שונתה גם הטרמינולוגיה.
התרשמות החוקרים לאורך שנים היא מהפרעת התנהגות על בסיס הפרעה בתפקוד מוחי.
מחקרי הדמיה רבים שנערכו מצאו הבדלים מבניים במערכת העצבים המרכזית בילדים הלוקים בהפרעת קשב וריכוז.
קושי בוויסות החומר "דופמין" גורם לקושי בויסות התגובה לגירויים
ישנה הפרעה בתפקוד כתוצאה מהיפר-אקטיביות, אימפולסיביות וחוסר קשב.
הפגיעה בתפקוד גורמת למצוקה.
"הפרעת קשב וריכוז משפיעה על התחום האקדמי בלבד, ולכן יש לטפל בה רק בשעות בית הספר"
מכאן ומחוסר הידע לגבי הבסיס להפרעה, נגזרת גם הסברה שהמורים מעוניינים שכל הילדים ייקחו תרופות על מנת להקל על עצמם בכיתה…
הלמידה אכן מושפעת מאוד מקשב שכן היא מבוססת עליו. אלא שכאן המקום לשאול:
מתי מסתיים יומו של הילד?
בסוף יום הלימודים או בסוף היום?
כאשר מסתיים חלקו הראשון של היום, ילדי הכיתות הנמוכות
הולכים הביתה, הבוגרים יותר נדרשים להמשיך ולתפקד במסגרת
בית הספר.
כל הילדים נדרשים לבצע בשעות הצהרים ואחר הצהרים פעולות רבות
הדורשות מידה מרובה של קשב וריכוז. הלמידה ממשיכה להתרחש
לאורך כל שעות הערות של הילד.
ADHD ואינטראקציה חברתית
עבור ילד, קיום מערכת יחסים תקינה עם בני גילו, עם אחים ומבוגרים בעלי משמעות בחייו הוא אחד האלמנטים החשובים ביותר להתפתחותו.
מחקרים מראים ש-60% מהילדים עם הפרעת קשב וריכוז מתקשים
בכך(1).
מרכיבי תקשורת תקינה של הפרט עם סביבתו:
להיות קשוב, אחראי ומסוגל לשלוט בדחפיו.
התכונות האופייניות לילד בעל הפרעת קשב וריכוז מקשות עליו לסגל לעצמו את המיומנויות החברתיות הללו.
במיוחד הוא מתקשה לתפקד במסגרת לא מובנית כמו מסיבה, משחק עם חברים ומשפחה או ההפסקה בבית הספר(2).
חוסר קשב
מוביל לחוסר תיאום עם הזולת. ישנה הרגשה שהילד לא מקשיב, מרוכז בעצמו, אינו מכבד את הפונה אליו.
החברים והמשפחה מתקשים להעביר אליו מסרים ומאבדים סבלנות
אימפולסיביות
הילד נוטה להתפרץ ומתקשה להמתין לתורו. הדבר מתפרש כאגואיזם, גסות רוח וחוסר אכפתיות מהאחר.
הילד עושה או אומר דברים מבלי לחשוב, ואחר כך מצטער עליהם
היפראקטיביות
מקשה על השתתפות הילד בפעילויות רבות כמו צפייה בסרט, חוגים, טקסים, בילוי משפחתי במסעדה ופעולות בתנועות נוער.
הילד מצטייר כנודניק, כ"הילד הרע"
האבחון והטיפול בהפרעת קשב וריכוז
"הרופא בודק את הילד חמש דקות, ומיד ממליץ על תרופה"
נטייה רווחת היום היא לחשוב שגם מי שלא צריך טיפול תרופתי מקבל אותו עקב "יד קלה" של גורמים רפואיים.
שמועות כגון אלה מקבלות חיזוקים רבים בתקשורת להמונים המונעת על ידי אינטרסים.
כיצד באמת מתרחש תהליך אבחון של הפרעת קשב וריכוז?
מי מוסמך לאבחן הפרעת קשב?
רופא התפתחותי
נוירולוג
פסיכיאטר
רופא ילדים שהוסמך לכך
האבחנה נעשית לאחר שהקלינאי אסף את כל הנתונים והסיק מהם שיש הפרעת קשב וריכוז וכן בדק קיום הפרעות נלוות האבחון מתבצע על פי DSM-IV.
ספר האבחנות הפסיכיאטריות של האגודה האמריקאית לפסיכיאטריה/
1. 6/9 קריטריונים לחוסר קשב. לפחות ב-2 סביבות תפקודיות.
2. 6/9 קריטריונים לאימפולסיביות והיפראקטיביות. לפחות ב-2 סביבות תפקודיות.
3. הופעת הסימפטומים לפני גיל 12
תהליך האבחון של הפרעת קשב וריכוז
מבחני השלמה – מדובר באבחנה קלינית ואין מבחנים בלעדיים לאבחנה.
רופאים נעזרים במבחנים רבים שיכולים לסייע לשלול מחלות אחרות על בסיס נוירולוגי או פסיכיאטרי או מבחנים שיעזרו לבסס את האבחנה:
• מבחן ממוחשב של קשב ועוררות- T.O.V.A, BRC
• סולמות הערכה – למשל Conners , להורה ולמורה.
• סימנים שמעידים לכאורה על הפרעת קשב יכולים לנבוע ממקור רפואי אחר.
• חייבים ללכת לרופא שהוסמך לאבחן ADHD לקבלת אבחון מקיף ונכון.
• משך זמן האבחון לפי הנחיות משרד הבריאות: 45 דקות עד שעתיים(2).
שאלוני ילד/ הורים / מורים – בשל חוסר היכולת להבחין בסממני קשב וריכוז בחדר הבדיקה נדרש המטופל להגיע לרופא לאחר מילוי של שאלונים והערכות הכוללים תפקוד לימודי, תצפית התנהגותית, תורשה משפחתית ועוד.
הערכה רפואית:
• היסטוריה רפואית
• שלילת בעיות שמיעה וראיה
• בדיקה גופנית
• בדיקת קיום גורמי סיכון סביבתיים/קליניים
• שימוש בתרופות שונות
ADHD – תוצאות מחקר MTA
באופן אבסולוטי כל זרועות הטיפול נמצאו יעילות.
טיפול תרופתי בלבד
טיפול תרופתי והתנהגותי
נמצאה יעילות דומה ועדיפות על:
• טיפול התנהגותי בלבד
• טיפול בקהילה
הטיפול התרופתי והטיפול המשולב (התרופתי וההתנהגותי), ביחס לטיפול בקהילה:
• טיטרציה מבוקרת יותר
• יותר הקפדה על מינונים על מנת להשיג תוצאות טיפול אופטימאליות
• מתן טיפול 3 פעמים ביום
מסקנה:
יש להדגיש בפני הורים את חשיבותו של מעקב והקפדה על המסגרת הטיפולית
"הטיפול בהפרעת קשב וריכוז מסוכן. עדיף לא לטפל."
או למשל:
" הטיפול התרופתי פוגע בגדילה" , "התרופות ממכרות" , " לא אתן סמים לילד שלי " , "אטפל בו על ידי הורות טובה יותר"
משפטים אלה שמקורם בשמועות מתארים את קושי החוויה שעוברת המשפחה. מהן העובדות המדעיות בנושא?
ישנו בסיס אורגני להפרעה, מקור ביולוגי.
הפרעת קשב וריכוז היא מולדת בד"כ ואינה נגרמת כתוצאה של הורות לא טובה או סביבה מסוימת שבה הילד גדל.
על ההורה להבין היטב עובדה זאת על מנת למנוע תסכול ונקיפות מצפון, וכדי להיות מסוגל לעזור לילד בדרכים אפקטיביות.
הסכנות בהעדר טיפול – בחירה שיש לקחת עליה אחריות
כשראתה הפיה את פינוקיו רץ ומשתולל בחדר, שמח ועליז, מתנפח כתרנגול הקורא עם שחר ומעיר את השמש, אמרה לו:
’נהדר, התרופה שלי הועילה לך מאד, לא כן?‘
’הועילה, ועוד איך! היא עשתה ממני ילד חדש…!‘
’אז למה היה צריך להתחנן שתשתה אותה?‘
את יודעת, זה כך שאנו הילדים (בעיקר הורים) מפחדים מהתרופות יותר מאשר מהמחלה והכאב.
קרלו קולודי, ”פינוקיו“
כיצד יש לשקול את מקומן של תופעות כגון אלו למול ההשלכות של העדר טיפול?
מהן תופעות הלוואי השכיחות?
שתי תופעות לוואי הגורמות בדרך כלל דאגה להורים הן חוסר שינה וירידה בתאבון.
במחקרים ארוכי טווח בהם השתתפו ילדים המטופלים בתרופות על מנת להפחית סימפטומים של הפרעת קשב וריכוז נמצא:
74% מההורים דירגו את איכות השינה של ילדיהם כטובה או מצוינת(1).
נצפתה ירידה בתאבון בחודשים הראשונים, שפחתה עם הזמן (2).